Terve, ja kiitos taas kaloista

On hetkiä jolloin elämämme ovat jumissa paussitilassa, ajan tikittäessä kuin uudelleenkäynnistystä odottaessa. Viime vuosien aikana Hong Kong on käynyt läpi monia sosiaalisia ja poliittisia myllerryksiä. Tänä vuonna otettiin käyttöön uusi kansallinen turvallisuuslaki. Meillä on yhä vastassamme globaali pandemia joka vaikuttaa terveyteemme, toimeentuloomme, rajoihin ja yhteisöllisyyteen. Mutta Hong Kong ei ole tulevaisuuden epävarmuuden kokemuksen kanssa yksin. Me jaamme kokemuksemme tietäen, että olemme kaikki eri tavoin toisiimme kietoutuneita ja kysymme: pitäisikö utopististen visioiden sijaan tutkia epätäydellisyyttä ja etsiä siitä uusia aineksia selviytymiseen?

‘Terve, ja kiitos taas kaloista’ -näyttelyssä viisi taiteilijaa tunnustaa epätäydellisyyden voiman, jopa silloin kun tämä johtaa hajoamiseen tai pirstaloitumiseen. Heidän omat henkilökohtaiset pohdintansa uhmakkuudesta, uudistumisesta ja toivosta toimivat heidän teostensa perustana. Angela Su’n videot ja kirjontatyöt pohtivat sukupuolta, teknologiaa ja valtajärjestelmien historioita; Christopher K. Ho luo vinoutuneista geometrioista muodostuneen alkukantaisen sukupuun oppiakseen katsomaan maailmaamme uudella tavalla; Cédric Maridet purkaa iskulauseet nuoteiksi uudelleenvirittääkseen äänimaisemamme; Luke Ching kyseenalaista lippujen ja lakien määrittämät rajat esittääkseen uuden tavan olla globaali; Lam Tung Pang hyödyntää satuja ja kansantarinoita muokatakseen käsitystämme siitä, mikä on koti.

Näyttelyn inspiraationa on toiminut Anna Tsingin kirja ‘Lopun aikojen sieni’ ja hänen ehdotuksensa yhteistoiminnallisesta selviytymisestä. Tsingin mukaan ‘kontaminaatiot’ (saastumiset, pilaantumiset, tartunnat) ovat kohtaamisia, jotka tietämättämme tihkuvat meitä ympäröiviin rakenteisiin ja muuttavat niitä monimuotoisuutta lisäten. Yhteistoiminta on hänen mukaansa olennainen keino eroavaisuuksien ylittämiseen. Näyttely esittelee teoksia jotka ovat yhteistoiminnassa laulajien, rakentajien, kirjoittajien ja koodirunoilijoiden kanssa. Meidän oma läsnäolomme ja työskentelymme Levyhallissa koostuu eroavaisuuksien ylittämisistä ja epätäydellisistä kohtaamisista, jotka tuovat häiriöitä tähän historialliseen tilaan. Yhteistoimintamme kautta etsimme odottamattomia yhteyksiä ja monimuotoisuutta, ja lopulta – ehkä – voimme taas kiittää kaloista.

Yeewan Koon, näyttelyn kuraattori